Friday, August 17, 2012

ඩාලින් හාබරය දෙසට ඇවිද යාම



(2012 අ‌ප්‍රේල් මස 08 වැනිදා ඉරිදා)

කලින් තීරණය කරගෙන උන්නාක් මෙන් හිරු උදාවත් සමග කුසීතකම හා පාළුව ඔබ වෙත පැමිණ සිටිනු ඇතැම් උදෑසනවලදී ඔබට දකින්නට ලැබෙනු ඇත. සමාගමයට කෙතරම් අකමැති මොහොතක වුව මෙම මිතුරන් දෙපළ පැමිණි පසු පිටත් කරවීම පහසු කරුණක් නොවන බවත් ඔබටම වැටහී යනු ඇත.

නිවැසියන් හා නෑ මිතුරන්ගෙන් දුරස්ථව ගෙවෙන කාලයේ දී හමුවට එන මෙම සමාගමය ලෙන්ගතු මිත්‍ර සමාගමයක් සටහන් කරමින් දවසේ වැඩි කාලයක් අප හා රැඳෙයි. අතීත සන්තුෂ්ටීන් සිහියට නැගීම මෙවන් මොහොතක දී සිදු විය හැක්කක් වුව වඩා වැඩි ඉඩක් ඇත්තේ වේදනාබරිත අතීත මතකයන් හා එක්ව සංවේදනා නැගී ඒමටයි. ජීවිත කාලයක් තුළ අහිමිව ගිය දේ, වෙන්ව ගිය සුමිතුරන්, හැර දමා ගිය පෙම්වතුන් හෝ පෙම්වතියන් මෙම මතක ආවර්ජනා තුළ බහුලව මුණ ගැසෙනු ඇත. කවි පබැඳුමට, ගී පද නැඟුමට සමත් අයෙකු නම් මේ ස්මරණ ගබඩා අතර සැරි සරා, තවකකුගේ සහෘද සිත කම්පනය කළ හැකි යමක් සමග පිටව යනු ඇත.


රීජන්ට් වීදියේ නවාතැනෙහි කිසිවකුත් නොවූ මොහොතක පාළුව සමග නැගී ආ කාංසිය මුසු කුසීතකම මවෙතට එබී බලන්නට විය. සෙමෙන් ගමනට සුදුසු ඇඳුමකට මාරු වුණු මම නවාතැනින් වීදියට පිවිසියෙමි. එක් අන්තයකට පමණක් වාහන ගමනයට අවසර ඇති රීජන්ට් වීදියේ මාගේ නවාතැන ඉදිරිපිටම, නිව් සවුත් වේල්ස් හි උප්පැන්න, විවාහ සහ මරණ ලියාපදිංචි කරන කාර්යාලයක් පිහිටා ඇත. සති අන්තයේ පාළු ස්වභාවයක් උසුලන එම කාර්යාලයේ දොරටුව අභියස මහ හඬින් සිනාසෙමින්, සුභ පැතුම් පතමින්, ඡායාරූප ගනිමින් සිටින මඟුල් ජෝඩු සතියේ දිනවල මා කොතෙකුත් දැක ඇත. යුරෝපීය පෙනුමැති තරුණයකුගේ අතගත් චීන හෝ ජපන් ජාතික තරුණියක්, බ්‍රසීල හෝ ආර්ජෙන්ටිනා වැනි දකුණු ඇමරිකානු රටකිනැයි සිතෙන පෙනුමකින් යුතු තරුණයකුගේ අත ගත් ඉන්දීය පෙනුමැති තරුණියක් ආදී විවිධාකාර පෙනුමැති මඟුල් ජෝඩු අප වීදියේ ඇවිද යනු දිවා කල සුලභ දසුනකි. තරුණ විය ඉක්මවූ බව පෙනෙන යුවල ද මෙම පිරිස් අතර අපට හමු වේ. මහත් සතුටකින් ජෝඩුව සමග එන පිරිස සිදු කරන විවිධාකාර විනෝද ක්‍රියා දෙස නවාතැනේ බැල්කනියේ සිට ඇතැම් දිනක ජුන් සහ මම බලා සිටින්නෙමු.

විවාහක ජෝඩු පෙනෙන්නට නැති පාළු වීදියේ පදික වේදිකාවේ පහළට කිසිදු අදහසකින් තොරව මම ඇවිද ගියෙමි.  පැරමැටා පෙදෙස ඇතුළු බටහිර දිග ප්‍රත්‍යන්තයන් බලා දිවෙන රථ රැසක් වැල නොකැඩී වම් පසට ඉගිල යනු පෙනේ. දකුණු පසින් අහස් කුස සිඹින තුංග ගොඩනැගිලි පිරිවරමින් සිඩ්නියේ ප්‍රධාන නගර ප්‍රදේශය පෙනෙයි. මඳක් කල්පනා කල මම වමට හැරුණෙමි. මෙම වීදිය ඔස්සේ දිනපතා සිඩ්නි විශ්වවිද්‍යාලයට පා ගමනින් යන මා හට අතරමග හමුවුණු පුවරුවක් සිහියට නැගීම මහත් සිරි පිරි නගරය දෙසට යාම වෙනස් කළ හේතුව විය. ‘ඩාලින් හාබරයට‘ ගමන් මාර්ගය එහි සඳහන් ව තිබිණි.

ඩාලින් හාබරය දෙසට යා යුතු යැයි යන අදහස නවාතැනින් පිටවන විට වූ අදහසක් නොවේ. කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ රැකියාව ලබා පැමිණි පසු සහභාගි වූ ගුරු පුහුණු පාඨමාලාවේදී මහාචාර්ය ජයරත්න කියූ කතාවක් නිතැතින්ම මගේ සිහියට ආවේ ය.

“ නිතරම යන්නෙ කොහෙද කියල දැනගෙන බස් හොල්ට් එකට යන්න... පාරට බහින්න... නැත්තම් මොන බස් එකේ ද යන්න වෙන්නෙ..??“

“මොකකවත් යන්න බැහැ!“

තරුණ කථිකාචාර්යවරයෙක් පිළිතුරු දුන්නා මතක ය.

“නැහැ... ඕනම එකක පුළුවන්!  මොකද අරමුණක් නැති නිසා... ඒත් උගන්නනකොට යන්න වෙන්නෙ අරමුණක් ඇතිව... ඒ කිව්වෙ බස් එක දැනගෙන..!“

අති දක්ෂ ගුරුවරයකු වූ මහාචාර්ය ජයරත්න මෙවැනි සිත් ගන්නා ප්‍රකාශ හා උදාහරණ සමගින් විශ්වවිද්‍යාල ඉගැන්වීම පිළිබඳ අප දැනුවත් කළේ ය.

“හැබැයි මම ඔය කතාවට නම් එච්චර එකඟ නැහැ. ගොඩක් වෙලාවට වැඩේ නැවුම් මාවතකට යන්නෙම ගමනාන්තෙ නොදැන පාරට බැස්සම තමයි“
ඩාලින් හාබරය දෙසට පදිකයන් නැති වීදියක...

වරෙක මේ ගැන ලොහාන් මා හා වාද කළේ ය. ඔහුගේ තර්කයේ ඇති ප්‍රබලත්වය ද කෙමෙන් මා හට වැටහෙන්නට විය. මග දැන පිටව යෑමත්, නොදැන මගට බැසීමත් යන්නෙන් වඩා ප්‍රබල කවරක්ද යන්න ඒ ඒ අවස්ථාවන් අනුව තීරණය කළ යුත්තකැයි මට හැඟෙයි. නිර්මාණාත්මක ව යමක් දෙස බලන්නකුට සියල්ලන් ගිය මග හැර දමා වෙනස් මගක් ඔස්සේ අවතීර්ණ වීමෙන්ම නව්‍ය මං පෙත් විවර කර ගන්නට ඉඩ සැලසෙනු ඇත.

නොදන්නා සිඩ්නියේ මා අතරමං වනු ඇතැයි යන බියක් කිසිවිට මසිතට නැගී ආවේ නැත. ඩාලින් හාබරය දෙසට දිවෙන වීදිය තෝරා ගත් මම එහි ඇවිද යන්නට පටන් ගතිමි. මහා නගරයක් වුව ඇතැම් වීදි පදිකයින්ගෙන් ශුන්‍ය ව පැවතීම මෙහි සාමාන්‍ය කරුණකි. ඉම කොණ නොපෙනෙන සේ ඇදෙන වාහන ගංගා දක්නට ලැබුණ ද ගුප්ත බවක් මවමින් කිසිදු පදිකයෙකු ඔබේ නෙත නොගැටෙන අවස්ථා සිඩ්නියේ දී බහුලව යෙදෙයි.

ඩාලින් හාබරයේ සිට සිඩ්නි නගරය
විනාඩි තිහක පමණ ගමනකින් පසු මම ඩාලින් හාබර පරිශ්‍රයට පිවිසියෙමි. අහා... මනරම් සිඩ්නි නගරය!! ඩාලින් හාබරය මත්තෙන් දිවෙන මගී පාලම මතට ආ කළ නගරය මනරම් දසුනක් මවා දෙයි. නගරය වෙතට ඇවිද නොගොස්, පසෙකින්විත් නගරය දෙස එබී බැලීමට ලැබීම මසිතට නැවුම් සතුටක් ළඟා කළේ ය. විවිධාකාර හැඩැති උස ගොඩනැගිලිවලින් ඇතැම් ඒවා බැංකු බවත්, තවත් කොටසක් හෝටල බවත් පැහැදිලි ය. ඒ අතර ලෝ ප්‍රකට වෙළඳ නාම දරාගත් ගොඩනැඟිලි ද රාශියකි. සැම ගොඩනැග්මක්ම පරදවමින් නැඟුණු සිඩ්නි කුළුණ ද අහස සිඹිනු පෙනේ.

“අද අපි සිඩ්නි ටවර් එකේ හෝටලෙන් රෑට කෑවා. එතන කෑම හරි ගණන්...“

මා එන්නට පෙර රීජන්ට් නවාතැනේ උන් චීන තරුණියක් යළි සගයින් බලන්නට විත්, සිය පෙම්වතා සමග කුළුණට ගිය වග ජුන් සමග පවසනු මට ඇසී ඇත.


නගරය...!! විවිධාකාර ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පීන්ගේ, සිවිල් ඉංජිනේරුවන්ගේ අදහස් උදහස් එක්ව නැගී ඇති සිඩ්නි නගරය විඳීම ද අපූර්ව අත්දැකීමකි. විවිධාකාර ඇඳුමින් සැරසුණු, විවිධාකාර මුහුණින් යුත් ගැහැණුන් හා මිනිසුන් රැසක් ඩාලින් හාබරය ප්‍රදේශයේ දක්නට ලැබිණි. සිඩ්නියේ ජන වර්ග සියයකට වඩා වෙසෙන බවත්, භාෂා එකසිය තිහක් කතා කෙරෙන බවත් නගරය හඳුන්වා දුන් පොත් පිංචක තිබුණා මතක ය. සියලුම මහාද්වීපයන් නියෝජනය කෙරෙන, බොහෝ රටවල් නියෝජනය කෙරෙන ළමා ලපටීන්, තරුණ තරුණියන් හා වැඩිහිටියන් ඩාලින් හාබරය දෙපස සංචාරක ආකර්ෂණයන් වෙත ඇදෙනු පෙණින. ලොව විශාලම ත්‍රිමාණ තිරය සහිත අයි මැක්ස් සිනමාහල, සුප්‍රකට මැඩම් තුෂාද් ඉටි රූප කෞතුකාගාරයේ සිඩ්නි ප්‍රදර්ශන ශාලාව, සාගර නෞකා කෞතුකාගාරය, සිඩ්නි සාගර ජීවි මැදුර, චීන මිත්‍රත්ව උද්‍යානය ඇතුළු නන් විධ ආකර්ෂණයන් ඇසුරු කරමින් නැව් තටාංගනය දෙපස ඇති බොජුන් හල්හි රස මසවුලින් කුස පුරවා ගනිමින් කාලය ගත කිරීම මෙම සංචාරකයින්ගේ ක්‍රියා පිළිවෙතයි.

ප්‍රධාන ප්‍රදර්ශන ශාලා කිසිවකට ඇතුළු වීමට වත්කමක් නොවූ මම ජනාකීර්ණ නැව් තටාංගනය පසෙකින් ඇවිද ගියෙමි. අයි මැක්ස් සිනමා හලට පසෙකින් එළිමහන් කොටසක සිඩ්නියේ වැඩිහිටියන් අගයනු වස් පැවැත්වෙන සංදර්ශනයකි. මහලු ජෝඩු ගණනාවක් විසිතුරු ඇඳුමින් සැරසී උළෙල නරඹනු පෙනේ. ඔවුන්ගේ යුගයන් නියෝජනය කෙරෙන නර්තන හා ගායන අංග වේදිකාවේ දිග හැරෙයි. 


බොහෝ වේලාවක් සංදර්ශනය දෙසත්, සංචාරකයින්ගේ හා ඔස්ට්‍රේලියානුවන්ගේ පැවතුම් දෙසත් බලා හුන් මම යළි රීජන්ට් වීදිය දෙසට පය එසවීමි. ඉරු අවරට හැරී ඇත. වීදි ලාම්පු දැල්වී ගොසිනි. පාළුව හා කුසීතකම තවම මා සමග ද? නගරයේ සිරි අසිරි මගේ දෙනෙත් අභියස මැවුනේ එමිතුරන්ට පින් සිදුවන්නට ය. දිවා කල පැවති නගරය වෙනස් වෙමින් රාත්‍රී නගරය අවදි වෙයි. නගරය කිසිවිට නින්දට නොයේ. රාත්‍රි නගරයේ ආරම්භය සමග නවාතැනට පිය මනින මසිත සියුම් සතුටකි. මිනිස් ජීවිතය... සිය දහස් ගණන්, විවිධාකාර මිනිසුන් විඳින ජීවිතය.... ඒ ජීවිතවලින් පිරුණු නගරය දෙස බලා සිටීමේ සතුටය ඒ...!!

2 comments:

  1. ඔබ යන්නේ කොටු රූල් කොලයක ඉරි දිගේ නම් සැමවිටම එක්කෝ වමට නැත්නම් දකුණට පමණක් හැරී ගමන් කිරීමෙන් පටන් ගත් තැනටම ආපසු ආ හැක.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I guess you know how to dance the Box step :D

      Delete